SLIPSNÅLENS DÖD

Du där! Just du – mellanchefen i den fiskbensmönstrade kavajen! Idag ska vi prata ledarskap! Jag vet att du kommer från en tid då lingon-i-mjölk ansågs vara en fullvärdig dessert. Få krävde mer, och ingen undrade om lingonen var ekologiska eller om mejeriet var genuscertifierat. Det var en annan tid, en enklare tid. Det fanns fem gymnasieprogram att välja på efter nian. Dina betyg påverkades inte av din benägenhet att argumentera för dem. Även arbetsklimatet var annorlunda. Det fanns alltid någon med tupérat hår, grånade tinningar och tjocka glasögon som bokade flygresorna, samlade kvitton och gjorde din tidsrapport. Du kommer kanske att sakna det.

Men var lugn – mycket är bättre nu! Alla tonårsidoler är inte längre narkomaner med instrument och Lennart Swahn är inte programledare för vartenda program i tv-tablån. Jag förstår att världen utanför tidsmaskinen måste te sig underlig för dig. Du saknar kanske din rörpost, din bakelittelefon, din ordbehandlare och dina karbonpapper. Kanske undrar du om AI är ett influensavirus från Sydamerika? Och om GDPR är en ny östtysk terrorgrupp? Jag heter Linus Jonkman och jag ska uppdatera din bild av yrkeslivet.

Ledarskap är en nyckel. Jag skiter i att det är klyschigt, för det är sant

VAD ÄR BRA LEDARSKAP?

Är du benägen att automatiskt ta kommando över en grupp människor? Tar du mycket plats i ett rum? Har du en kraftfull närvaro som gör att du får din vilja igenom även när du är osäker på din kunskap? Tenderar du att ta mycket taltid i anspråk på ett möte?

Då har du en dominant personlighet. Förväxla inte det med ledarskap, även om en “idealisk chef” ofta beskrevs så på din tid. Är du dominant är det större sannolikhet att du är en belastning än att du är en ledare.

I västerländsk kultur har vi under lång tid förväxlat det dominanta draget med ledarskap och tillsatt ledande roller efter detta kriterium. Det där perspektivet är mer omodernt än Milli Vanillis scenkostymer. En hög röst är inte ett ledarskapskriterium. För att citera en väldigt bra film:”The loudest one in the room, is the weakest in the room.”

Bara lugn! Låt oss uppdatera ditt ledarskap. Låt mig berätta om vad det innebär att vara en fantastisk chef idag.

SYFTE OCH LEDARSKAP

Företagskultur är det nya svarta (eller i ditt fall beige). Vi har idagså många behov tillgodosedda att vi kan koncentrera oss på de högre motiven. Det är därför vi frågar om lingonen är ekologiska, ser till att latten inte är bryggd på mänskligt lidande samt inte låter tjänstebilen köras på diesel utvunnen ur delfinbabyspäck.

Fokusskiftet innebär en sak till: Förvillas inte att tro att någon arbetar för dig. Alla på en arbetsplats värd namnet jobbar idag för ett syfte, ett gemensamt högre mål. Det ramas med fördel in av värderingar och bör återberättas med samma tyngd som om självaste Morgan Freeman var berättarrösten (han är för övrigt det enda som inte har förändrats sedan ditt 80-tal, han ser exakt likadan ut).

Börja med att skaffa dig en tydlig beskrivning av syftet så att du med övertygelse kan förmedla det till varenda kollega, kandidat eller affärspartner du stöter på. De bästa arbetsgivarna kännetecknas inte längre av höga löner, snarare tvärtom. De bästa arbetsgivarna är de bästa på att berätta (och leva) sin story. Ana oråd om någon betalar betydligt mer än alla andra i branschen.

No alt text provided for this image

GENUS (ÄR INTE EN Ö I STILLA HAVET)

Backkameror är numera standard på de flesta bilar, men än finns det mer att göra för att göra det mer jämställt mellan könen – exempelvis inom företagsledning. Många bolagsstyrelser har fortfarande så många skägg att varje möte ser ut som en scen ur Hobbit-trilogin.

Organisationer eftersträvar idag mångfald. Åtminstone för att det är politiskt korrekt, men hellre för att det är vetenskapligt konstaterat att mångfald ger oss fler perspektiv på varje givet scenario och därmed gör oss smartare som grupp. Så varje gång du har tillfälle, se till att rekrytera den som är annorlunda de som redan finns i ditt team.

UTBRÄNDHET

Du hörde säkert uttrycket ”utbränd” vid något enstaka tillfälle redan på 1980-talet. Idag bränner människor ut sig i en takt vi aldrig tidigare sett. Vad det i sin tur beror på skulle jag kunna skriva hyllmeter om, men ofta skapas stressen av chefer med stor makt och lite vett.

Förstå din roll. Du är tullvakten för dina medarbetares stress. Vi tjänar alla på att den nya generationen barn får växa upp med hela föräldrar – sådana som inte får en panikångestattack när blixtlåset på sonens vinterjacka tjorvar i morgonstressen. Se till att ha täta (om än korta) avstämningar med varje medarbetare, kanske så ofta som en gång i veckan. Fråga hur deras belastning ser ut för tillfället (inte bara arbetsbelastning, utan totalt sett).

SOCIALA MEDIER

Denna tekniska term är ny för dig. Sociala medier var ursprungligen ett sätt för oss att visa skrytbilder från semestern vi inte hade råd med för att imponera på människorna vi inte gillade. Nu har sociala medier blivit ett sätt att kommunicera med alla människor, oavsett om de finns i organisationen eller utanför. Inom arbetslivet är sociala medier en murbräcka som rivit väggen mellan konsument och företag och gjort att vi kan nå vem som helst på planeten förutsatt att de har tillgång till internet. Förvänta dig att gränsen mellan arbetsliv och privatliv suddas ut.

ENGAGEMANG

Det här talades det inte mycket om på din tid. Då var det rikskuponger, gigantiska mobiltelefoner och spritdränkta julfestorgier som ansågs göra en arbetsgivare attraktiv. Ni frågade inte om medarbetarna var engagerade, utan räknade istället minuterna de la på arbetsplatsen med stor precision (att sitta kvar längst på kontoret ansågs vara det främsta tecknet på arbetsvilja). Det ansågs vara tillräcklig feedback att en gång om året, under formella former, berätta för medarbetare att ”deras insats inte var skit”.

Men engagemang är dagens buzzword. Minns du hur Magnus Härenstam, med en vilopuls på slag i minuten, ledde Jeopardy på tv? Det är den typen av engagemang vi idag för- söker skapa hos alla. Starka arbetsgivare kännetecknas av att de har medarbetare som ges stor frihet att planera sitt arbete. Frihet är nämligen en av de starkaste faktorerna för att människors engagemang ska väckas. För ditt ledarskap innebär det att du ska sätta ramar, snarare än att beskriva uppgifter detaljerat.

Det innebär också att ledarskap inte längre är att peka med hela handen. Om du vill att någon ska göra något, så fråga. Diktera inte vad andra människor ska göra, då lever ditt chefskap farligare än en sådan där kepsgubbe som inte tittar över axeln när han byter fil. I dagens arbetsliv behandlar vi medarbetare som vuxna människor. Lyckas du som ledare gör människorna omkring dig som du vill, inte för att du dikterar, utan för att du inspirerar.

Det utvecklar en chefs ledarskap att förstå forskningen bakom engagemang

TRANSPARENS

Glöm det där med hysch-hysch, visklekar och att använda information som ett maktmedel. Hemlighetsmakeri är inte värt mödan vi lägger på det – om vi inte är Säpo. Idag delar vi med av oss av siffror kring vikande försäljning lika mycket som vi berättar för kollegor om hur besvärande det är med vår kvalsterallergi. Sårbarhet och öppenhet har tagit plats i framsätet medan det formella och korrekta har hamnat i bakvattnet. En bra grej med transparens är att du sparar massor av tid på att inte behöva anpassa information till olika grupper och hålla koll på vem som vet vad.

LEDARSKAP OCH VÄRDERINGAR

Du kommer från en tid där ”värderingar” var planscher på leende fotomodeller med superhjältehakor som posade iförda kostym och boxhandskar under texten ”MOD!”. Ofta var det en nedärvd vd som inte gjort något farligare i sitt liv än att spela 18 hål golf som kom på ordet.

Idag är värderingar något centralt och äkta (hos starka bolag). Du kommer från en tid då en chef företrädde arbetsgivaren. Det har förändrats. Starka arbetsgivare kännetecknas av att såväl ledare som medarbetare företräder kulturen, snarare än att de står på varsin sida. I ett företag med en riktig kultur finns bara ett lag.

PÅ PLUSSIDAN MED DAGENS LEDARSKAP

Idag kan du i hög utsträckning vara dig själv på jobbet. Du kan vara sårbar och personlig (faktum är att ingen bygger ett sådant förtroende som den person som vågar vara sårbar). Du kan bygga vänskapliga relationer till dina medarbetare eftersom dagens ledarskap bygger på empati snarare än på makt. Inte minst kan du fortfarande kalla din dator för ”datan”, för det är ett ord som folkbildningen ännu misslyckats med att utrota. Välkommen till framtiden, helt enkelt!

Om Mig och Astronaut

Jag heter Linus Jonkman och är Astronaut. Mitt kall är att hitta nya svar på arbetslivets klassiska utmaningar. Till dags dato har jag skrivit tio böcker om organisationsutveckling och personlighetspsykologi. Jag är ödmjuk inför det mesta i livet, utom ämnet företagskultur. Jag driver Astronaut tillsammans med några eldsjälar. Ett initiativ där vi utvecklar bolag från ägare hela vägen till medarbetare. Titta gärna in på vår inspirationsida för tips och tricks i ämnet.
Mina illustrationer finns på en egen sida här

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_USEnglish